torsdag den 15. oktober 2015

Refleksioner om bloggen


Jeg er i bund og grund et meget privat menneske. Jeg ses stort set kun på facebook, når jeg bliver tagget af andre. Det er sjældent jeg selv lægger noget ud. Derfor var det også en overvindelse for mig at folde mig ud i både online-debat og blogskrivning. Men da jeg først kom i gang, blev jeg grebet af den hellige ild, og fik lyst til at skrive mere. For mig har denne blog først og fremmest haft værdi, fordi den giver mig mulighed for at forholde mig akademisk til min egen arbejdspraksis, uden at være bundet op af et stort formelt apparat, som hvis jeg fx skulle skrive en rapport. En glimrende måde både at blive afklaret omkring egen praksis, og inspireret ved at læse om andres.

Til gengæld forestiller jeg mig ikke, at jeg kommer til at bede mine elever om at skrive blogs i stor stil. Ikke fordi bloggen ikke er egnet, men fordi eleverne i forvejen er overvældet af det mylder af skriftlige genrer, de bliver udsat for, og som de kan risikere at møde til eksamen.

Jeg ser dog én oplagt anvendelsesmulighed:
På HHX har eleverne det, der hedder Studieområdet, et forløb med tværfaglige nedslag over alle tre år. Studieområdet er parallelt til det, der i det almene gymnasium hedder AT. I 3G skal eleverne aflevere en synopsis, der behandler en tværfaglig problemstilling indenfor to fag. Eleverne kan blive trukket ud til mundtlig eksamen. Formålet med Studieområdet er, at eleverne skal erhverve en lang række både almene, tværfaglige og fagspecifikke studiekompetencer og metoder, og være i stand til at reflektere over deres valg. Synopsen skal blandt andet indeholde følgende: "metodeovervejelser, hvori eleven forklarer, hvordan de enkelte fag bidrager til udfoldelse af problemstillingerne, og hvor eleven reflekterer kritisk over anvendelsen af samfundsfaglig/humanistisk teori og metode." Dette metodeafsnit giver os lærere mange frustrationer, for uanset hvor godt vi føler, vi har klædt eleverne på, gennem tre år, ender det næsten altid i ureflekteret snik-snak.

Som koordinator er jeg med til at tilrettelægge studieområdet for alle skolens elever. Den helt store udfordring er, at forankre den progression i metoder og kompetencer, der gerne skal finde sted over de tre år, sådan at eleverne er klædt på til at fortage en kvalificeret refleksion over deres egen arbejdsproces. Vi er nået et godt stykke af vejen; vi har lavet hjemmesiden "Skrivehjulet", så eleverne har en samlet indgang til viden om Studieområdet. Vi arbejder med processkrivning, workshops og meget mere. Men vi er stadig ikke tilfredse med resultatet. Jeg mener dog også at bekendtgørelsen er for ambitiøs, i forhold til målgruppen, og at vi aldrig vil nå helt i mål, men det er jo ingen undskyldning for ikke at gøre vores bedste.

Det er i dette scenarie, jeg forestiller mig bloggen have sin berettigelse. Hvis jeg kunne få indført en systematisk anvendelse af blogs, således at eleverne efter hvert SO-forløb, reflekterer over hvad de har lært, hvilke studiemetoder og kompetencer, de har tilegnet sig, så bør de også have et kvalificeret grundlag at reflektere på i 3G til DIO-eksamen (som er navnet på det afsluttende SO-projekt)

Jeg har med interesse læst om den undersøgelse, som flere andre MIL-studerende også  refererer i deres afsluttende blog (Dohn og Johnsen, 2009, s. 70). Undersøgelsen viser, at studerende som ikke fik nogen former for feedback på deres blogskrivning, nåede et højere refleksionsniveau, end elever der fik feedback. For mig giver det stor mening, at man når et højere refleksionsniveau, når man skriver IND, betragter bloggen som en slags avanceret hurtigskrivning, hvor tankerne fældes ned, efterhånden som de passerer gennem ens hoved. Hvis elever ved, at de skal have feedback, bliver de præstationsorienterede og/eller uselvstændige. Derfor kan jeg godt lide tanken om, at bloggen er elevernes egen, men det vil bringe mig ud i den forhindring, som var hovedtemaet for vores diskussion i opgave 1: hvordan kvalificerer vi online-debatten, når deltagerne ikke per definition er modne/motiverede/fagligt kvalificerede til at skabe og bevare et relevant niveau. Måske skal de, som foreslået i debatten, skrive blogs to og to.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar