tirsdag den 13. oktober 2015

Internet-adgang til eksamen


Da jeg første gang hørte, at nu skulle der snart være internet-adgang under skriftlig eksamen på HHX i både engelsk og dansk, tænkte jeg, at nu var bundet nået. Fra nu af ville vi kun se plagiat, uselvstændige besvarelser, og tekster skrevet på dansk og oversat til ubehjælpsomt Google-translate-engelsk.

Efter eksamen år 2014 åndede jeg lettet op. Det var jo faktisk slet ikke gået så galt. Det store flertal af elever havde kun brugt nettet på relevant måde, og kun i begrænset omfang. De elever der (til terminsprøven) valgte at skrive om en novelle ved navn "The Baddest Dog in Harlem" kvalificerede for eksempel deres besvarelse ved at inkludere viden om Harlem og således sætte novellen ind i en socialhistorisk kontekst. Og endda med korrekte kildehenvisninger. Jeg tror, vi havde opdraget vores elever godt, først og fremmest ved trusler om bål og brand, i tilfælde af den mindste mistanke om plagiat. 

Det der  slår mig mest er, hvor lidt besvarelserne faktisk har ændret sig mellem før og nu. En supplerende oplysning med kildehenvisning her og der, men fundamentalt set: de samme besvarelser som før. Jeg har set nogle få, rigtigt dygtige elever, finde alternative kilder på nettet, og med dem i hånden underbygge en diskussion og perspektivering af de til eksamenssættet hørende kilder. Men det er altså de allerfærreste. Som skriftlig censor har jeg rettet nok opgaver, til at have et statistisk grundlag at udtale mig på. I bund og grund bryder jeg mig ikke om, at eleverne har internetadgang til eksamen. Men samtidig er jeg stor tilhænger af, at de har det, og skal have det i alle fag. Selvmodsigende? Ja, bestemt. Men det er nu engang sådan verden er. Vi kan ikke holde nettet ude, og eksamensvagter har ikke en jordisk chance for at følge med i, hvad der foregår på elevernes skærme. Men mere væsentligt, fordi eleverne gennem hele deres skolegang har brugt digitale hjælpemidler. Så kan vi ikke pludselig udprøve dem, under HELT anderledes forhold. Der må være en vis sammenhæng mellem undervisning og eksamen. Jeg synes bare ikke at vi har fundet det rette ståsted endnu. I engelsk på HHX ligner eksamensopgaverne i dag i høj grad dem vi havde før, der var internetadgang. Eleverne får nogle filmklip og et par artikler, og med udgangspunkt i dem skal de skrive et essay eller et talemanuskript. Vejledningen fremhæver specifikt at man godt kan få 12, selv helt uden at bruge nettet. Det gør ikke rigtigt nogen forskel. De dygtige elever klarer sig fortsat bedst, de middelmådige klarer sig middelmådigt. Det er som om, internet-eksamen ikke er tænkt ind i en pædagogisk udvikling, men nærmere indført som et halsende forsøg på at følge med tiden. Jeg tror, vi bliver nødt til at tænke skriftlig eksamen radikalt anderledes i gymnasiet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar