Jeg er i bund og
grund et meget privat menneske. Jeg ses stort set kun på facebook, når jeg
bliver tagget af andre. Det er sjældent jeg selv lægger noget ud. Derfor var
det også en overvindelse for mig at folde mig ud i både online-debat og
blogskrivning. Men da jeg først kom i gang, blev jeg grebet af den hellige ild,
og fik lyst til at skrive mere. For mig har denne blog først og fremmest haft
værdi, fordi den giver mig mulighed for at forholde mig akademisk til min egen
arbejdspraksis, uden at være bundet op af et stort formelt apparat, som hvis
jeg fx skulle skrive en rapport. En glimrende måde både at blive afklaret
omkring egen praksis, og inspireret ved at læse om andres.
Til gengæld
forestiller jeg mig ikke, at jeg kommer til at bede mine elever om at skrive
blogs i stor stil. Ikke fordi bloggen ikke er egnet, men fordi eleverne i
forvejen er overvældet af det mylder af skriftlige genrer, de bliver udsat for,
og som de kan risikere at møde til eksamen.
Jeg ser dog én
oplagt anvendelsesmulighed:
På HHX har eleverne
det, der hedder Studieområdet, et forløb med tværfaglige nedslag over alle tre
år. Studieområdet er parallelt til det, der i det almene gymnasium hedder AT. I
3G skal eleverne aflevere en synopsis, der behandler en tværfaglig problemstilling
indenfor to fag. Eleverne kan blive trukket ud til mundtlig eksamen. Formålet
med Studieområdet er, at eleverne skal erhverve en lang række både almene,
tværfaglige og fagspecifikke studiekompetencer og metoder, og være i stand til
at reflektere over deres valg. Synopsen skal blandt andet indeholde følgende:
"metodeovervejelser, hvori eleven forklarer, hvordan de enkelte fag
bidrager til udfoldelse af problemstillingerne, og hvor eleven reflekterer
kritisk over anvendelsen af samfundsfaglig/humanistisk teori og
metode." Dette metodeafsnit giver os lærere mange frustrationer, for
uanset hvor godt vi føler, vi har klædt eleverne på, gennem tre år, ender det
næsten altid i ureflekteret snik-snak.
Som koordinator er
jeg med til at tilrettelægge studieområdet for alle skolens elever. Den helt
store udfordring er, at forankre den progression i metoder og kompetencer, der
gerne skal finde sted over de tre år, sådan at eleverne er klædt på til at fortage
en kvalificeret refleksion over deres egen arbejdsproces. Vi er nået et godt
stykke af vejen; vi har lavet hjemmesiden "Skrivehjulet", så eleverne
har en samlet indgang til viden om Studieområdet. Vi arbejder med
processkrivning, workshops og meget mere. Men vi er stadig ikke tilfredse med
resultatet. Jeg mener dog også at bekendtgørelsen er for ambitiøs, i forhold
til målgruppen, og at vi aldrig vil nå helt i mål, men det er jo ingen
undskyldning for ikke at gøre vores bedste.
Det er i dette
scenarie, jeg forestiller mig bloggen have sin berettigelse. Hvis jeg kunne få
indført en systematisk anvendelse af blogs, således at eleverne efter hvert
SO-forløb, reflekterer over hvad de har lært, hvilke studiemetoder og
kompetencer, de har tilegnet sig, så bør de også have et kvalificeret grundlag
at reflektere på i 3G til DIO-eksamen (som er navnet på det afsluttende
SO-projekt)
Jeg har med
interesse læst om den undersøgelse, som flere andre MIL-studerende også refererer i deres afsluttende blog (Dohn og
Johnsen, 2009, s. 70). Undersøgelsen viser, at studerende som ikke fik nogen
former for feedback på deres blogskrivning, nåede et højere refleksionsniveau,
end elever der fik feedback. For mig giver det stor mening, at man når et
højere refleksionsniveau, når man skriver IND, betragter bloggen som en slags
avanceret hurtigskrivning, hvor tankerne fældes ned, efterhånden som de
passerer gennem ens hoved. Hvis elever ved, at de skal have feedback, bliver de
præstationsorienterede og/eller uselvstændige. Derfor kan jeg godt lide tanken
om, at bloggen er elevernes egen, men det vil bringe mig ud i den forhindring,
som var hovedtemaet for vores diskussion i opgave 1: hvordan kvalificerer vi
online-debatten, når deltagerne ikke per definition er modne/motiverede/fagligt
kvalificerede til at skabe og bevare et relevant niveau. Måske skal de, som
foreslået i debatten, skrive blogs to og to.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar