En af de tekster,
jeg har læst i forbindelse med MIL-uddannelsen, der har gjort mest indtryk på
mig, er George Siemens om Connectivism. Ifølge hans koncept indeholder verden
af i dag så meget viden, og den viden forældes så hurtigt, at målet med læring
ikke længere er at inkorporere en masse viden. Det vigtigste er ikke, hvor
meget du ved, men din evne til at lære og vide mere. Læring er en kontinuerlig
og livslang proces, der finder sted, ikke blot i uddannelsessystemet, men også
via alle de formelle og uformelle netværk og praksisfællesskaber du møder i dit
liv. Og læring behøver ikke nødvendigvis at være lagret inde i dit hoved. Den
kan også være lagret elektronisk, og alligevel tælle med i din samlede sum af
læring (learning may reside in non-human entities).
Jeg blev optaget af
Siemens, fordi det han skriver forekommer så præcist i forhold til den verden
vi lever i, og de elever jeg møder i gymnasiet. Med Siemens i hånden behøver
jeg ikke længere begræde, at mine elever scorer 0.000 i almenviden, og tilsyneladende
ikke kan huske ting, de lærte i går. I stedet kan jeg lade mig besnære ved
tanken om, at internettet udgør en slags "kognitiv tjener", som de
har læsset hukommelsesbyrden over på, og dermed befriet sig selv. De kan jo
bare tilgå viden, efterhånden som de får brug for den. Og bruge den frigjorte
hjernekapacitet til noget andet.
Og så alligevel
ikke. Jeg kommer til at tænke på en artikel af Lone Frank (Weekend-Avisen) ,
som blandt andet handler om ovennævnte. Hun imødeser en fremtid hvor 1. de
fleste mennesker vil være utroligt kedsommelige samtalepartnere, som ikke kan
bidrage med noget, før de har været en tur omkring Google. 2. Det står sløjt
til med innovation og kreativitet. Hvorfor? Fordi ny viden og ideer ikke opstår
ud af ingenting. De opstår ud af viden, og de kræver fordybelse, ro og fravær
af distraktion. Således, argumenterer hun, har vi indrettet et samfund der
skriger på innovation og kreativitet, samtidig med at vi lever på en måde der
giver så lidt plads til viden og fordybelse, at ægte kreativitet og innovation
har meget ringe chancer for at opstå.
Jeg er tilbøjelig
til at give hende ret, når jeg ser på mine gymnasieelever. De ved en smule om
lidt af hvert, men har meget lidt dybdeviden om noget som helst. Selv når det
kommer til at skrive SRP, skriver mange en overfladisk sammenvævning af viden
hentet fra her og der, uden for alvor at sætte fingeren på de kritiske punkter,
og grave dybt, eller se perspektiver. Jeg er enig med Siemens i, at evnen til
at erhverve ny viden og læring er vigtigere end summen af den viden, du har i
dag. Men den eneste måde at få ny viden på, er ved at have noget viden i
forvejen. Derfor er jeg som gymnasielærer så inderligt optaget af: hvordan
skaber og fastholder vi videbegær og lyst til fordybelse, når al relevant viden
tilsyneladende kun befinder sig et klik væk.
Kilder:
Lone Frank: "Hvor kom jeg fra..." Weekend-Avisen 02-03-2012
Kilder:
Lone Frank: "Hvor kom jeg fra..." Weekend-Avisen 02-03-2012
Ingen kommentarer:
Send en kommentar